Πηγές > Πολιτιστικές επιδράσεις > Αιγυπτιακές επιδράσεις > Γάτα

Η γάτα εξημερώθηκε στην Αίγυπτο το αργότερο κατά τη διάρκεια της 12ης Δυναστείας. Την ίδια περίοδο απαντά στην αιγυπτιακή εικονογραφία και σαν προσωποποίηση των θεών Ρα και Ατούμ κατέχοντας προστατευτικές ιδιότητες. Περίαπτα σε σχήμα γάτας είναι ωστόσο γνωστά ήδη από το ύστερο Αρχαίο Βασίλειο ή την Πρώτη Μεταβατική Περίοδο.

Η εξημέρωση της γάτας στη μινωική Κρήτη είναι αβέβαιη, χωρίς ωστόσο να μπορεί να αποκλειστεί. Η γάτα εμφανίζεται στη μινωική εικονογραφία σε τρεις κυρίως τύπους: α) καθιστή, β) σε κυνήγι, γ) ως ζωόμορφη κεφαλή. Οι πρωιμότερες παραστάσεις απαντούν στην Παλαιοανακτορική περίοδο. Στα Μάλια είναι ένα συχνό θέμα ως επίθετη πλαστική διακόσμηση στην κεραμική. Επίσης από τα Μάλια, αλλά και άλλες κρητικές θέσεις, είναι γνωστά μεσομινωικά και υστερομινωικά Ι πήλινα ομοιώματα κεφαλών γάτας. Η γάτα απαντά συχνά και σαν σφραγιστικό θέμα. Ο εικονογραφικός τύπος της καθιστής γάτας περιορίζεται στην Κρήτη στη Μεσομινωική περίοδο (Μεσομινωική Ι Β - Μεσομινωική ΙΙΙ). Στην Υστερομινωική περίοδο οι γάτες απεικονίζονται αποκλειστικά εν κινήσει, σε δυναμικές στάσεις.

Όπως και στην περίπτωση των πιθήκων, κανένα από τα αντικείμενα που φέρουν παραστάσεις γάτας στο Αιγαίο δεν μπορεί να θεωρηθεί αιγυπτιακή εισαγωγή. Τα ντόπια έργα ωστόσο είναι πιθανόν να δέχθηκαν επίδραση από τη σημασία που κατείχε η γάτα στην αιγυπτιακή εικονογραφία, χωρίς αυτό ωστόσο να μπορεί να αποδειχθεί με ασφάλεια. Υπάρχουν πάντως πολλές ενδείξεις ότι η γάτα κατείχε στη μινωική εικονογραφία ένα θρησκευτικό συμβολισμό, όπως τα πήλινα ομοιώματα γάτας από το ιερό κορυφής του Πρινιά, ένα γατόμορφο ρυτό από το Παλαίκαστρο, οι επίθετες πλαστικές γάτες ως διακόσμηση αγγείων από την αποθήκη του "οικιακού ιερού" του Βαθυπέτρου αλλά και η εμφάνισή της σε συνδυασμό με μία θεότητα, για παράδειγμα τη θεά των Όφεων, πιθανότατα και με άλλη θεότητα σε τοιχογραφία της Αγίας Τριάδας.


Δείτε επίσης:
Σκαραβαίοι
Ταούρτ
Πίθηκος
Κροκόδειλος
Gravidenflaschen