|
|
|
|
|
|
|
Eισαγωγή: Πολιτισμικές εκφράσεις στο Μεσοπόλεμο, 1923-1940
Η ελληνική κοινωνία του Μεσοπολέμου, μετά την αποτυχημένη μικρασιατική εκστρατεία
και στο πλαίσιο της πολιτικής και κοινωνικής κρίσης που την ακολούθησε,
βρισκόταν σε συνεχή μεταβολή. Υπήρχε μια αδιάκοπη ροή ιδεών και νοοτροπιών,
ενώ η πόλη έγινε ένας κόμβος επικοινωνίας πληθυσμιακών στρωμάτων,
που προέρχονταν από διαφορετικά κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα.
Αυτή η κινητικότητα εξέβαλλε, ανάλογα με τον χώρο που την υποδεχόταν,
σε διαφορετικές πολιτισμικές εκφράσεις. Κάποιες από αυτές σχετίζονταν
με τη λογοτεχνική παραγωγή, ποίηση και πεζογραφία, που κατά τη δεκαετία
του '20 πέρασε ένα στάδιο έντονης κρίσης. Ένα καινούργιο ανανεωτικό
πνεύμα εμφανίστηκε, ωστόσο, με τη δράση και την παραγωγή της γενιάς
του '30. Με την έκφραση "γενιά του '30", στο ευρύτερό της
νόημα, εννοούμε όσους νέους λογοτέχνες και ποιητές ωρίμασαν ανάμεσα
στα 1930 και τα 1940. Πρόκειται για μια ομάδα ανθρώπων του πνεύματος
που είχαν τη διάθεση να έρθουν σε ρήξη με το παρελθόν ή τουλάχιστον
να διαφοροποιηθούν από αυτό. Η γενιά του '30 συνδιαλεγόταν με άλλες
κατευθύνσεις και καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής και έκανε την είσοδό
της στο προσκήνιο της ελληνικής πολιτισμικής δραστηριότητας ως πρωτοποριακό
κίνημα, καλλιεργώντας και τον προβληματισμό για την έννοια της ελληνικής
ταυτότητας. Στα πλαίσια αυτού του προβληματισμού αναπτύχθηκε ένας
λόγος για κάποιες εκδηλώσεις άλλων πολιτισμικών χώρων. Πρόκειται για
το ενδιαφέρον σ' αυτό που ονομάστηκε πρωτόγονη ή λαϊκή έκφραση και
την οποία αναζήτησαν στο έργο "ναΐφ" (αυτοδίδακτων, απλοϊκών)
ή λαϊκών καλλιτεχνών όπως ο Μακρυγιάννης, ο Θεόφιλος, οι καραγκιοζοπαίχτες
ή οι λαϊκοί τεχνίτες και τα τοπικά εργαστήρια. Παράλληλα, νέα καλλιτεχνικά
δημιουργήματα, όπως το θέατρο σκιών και το ρεμπέτικο τραγούδι, παράγονταν
και απευθύνονταν κυρίως σε λαϊκά και περιθωριακά στρώματα, βρίσκονταν
σε στενή συνάρτηση μεταξύ τους και συνδιαλέγονταν στο πλαίσιο του
κοινωνικού χώρου απ' όπου προέρχονταν και όπου απέληγαν. |
|
|
|